Sejarah berabad-abad kentangSejarah pengedaran kentang di seluruh dunia bermula pada pertengahan abad ke-16, ketika para penakluk Spanyol mendarat di tepi Peru moden. Penakluk tertarik oleh khazanah negara yang tidak diketahui. Mereka tidak menganggap bahawa dalam sebulan nama mereka akan disebutkan tidak dengan kemenangan dalam pertempuran, tetapi dengan penemuan dan sejarah kentang, tumbuhan sederhana dari keluarga Solanaceae.

Asal usul kentang Amerika Selatan

Lebih daripada 99% kentang benih hari ini mempunyai gen biasa. Semua jenis tanaman, satu cara atau yang lain, berkaitan dengan dua spesies yang berkaitan.

Kentang sebagai makanan utamaIa diselesaikan S. Tuberosum di dunia dan lebih terkenal di tanah air S. Andigenum, ditanam di Andes atas selama beberapa millennia. Menurut ahli botani dan ahli sejarah, ini adalah kerana pilihan tiruan yang bermula 6-8 ribu tahun yang lalu, kentang moden adalah seperti nenek moyang liar mereka, baik dalam penampilan dan rasa.

Hari ini, banyak jenis Solanum tuberosum atau Nightshade tuberosomes ditanam di kebanyakan kawasan di dunia. Kentang menjadi makanan utama dan budaya teknikal untuk berbilion-bilion orang, kadang-kadang tidak mengetahui asal usul kentang.

Walau bagaimanapun, di tanah asli budaya sehingga kini tumbuh dari 120 hingga 200 jenis jenis liar. Ia adalah semata-mata endemik kepada Amerika, dengan majoriti bukan sahaja boleh dimakan, tetapi kerana yang terkandung dalam glycoalkaloids ubi walaupun beracun.

Buku sejarah kentang pada abad ke-16

Penemuan kentang kepunyaan era penemuan geografi dan penaklukan yang hebat. Deskripsi pertama ubi adalah milik orang Eropah, peserta ekspedisi militer 1536-1538.

Sejarah kentangSalah seorang sahabat Conchistador Gonzalo de Quesada di kampung Sorokota Peru melihat ubi yang kelihatan seperti truffles yang dikenali di Dunia Lama atau, kerana mereka dipanggil “tartuffoli”. Mungkin, perkataan ini menjadi prototaip sebutan moden nama-nama Jerman dan Rusia. Tetapi versi bahasa Inggeris “kentang” adalah hasil kekeliruan antara ubi semacam ubi biasa dan ubi keledek, yang Inca disebut “ubi jalar”.

Penulis kedua dalam sejarah kentang adalah naturalis dan ahli botani-penyelidik Pedro Siesa de Leon, yang menemui ubi berisi di bahagian atas Sungai Cauca, yang mengingatkan dia tentang buah berangan dalam bentuk rebus. Kemungkinan besar, kedua-dua pelancong melukis kentang Andian.

Perjumpaan penuh dan nasib bunga taman

Kentang sebagai tumbuhan hiasanOrang Eropah, yang mendengar tentang negara-negara luar biasa dan kekayaan mereka, dapat melihat loji luar negara hanya 30 tahun kemudian. Dan umbi-umbian yang datang ke Sepanyol dan Itali bukan dari kawasan pergunungan Peru, tetapi dari Chile, dan dipunyai oleh jenis tumbuhan yang berlainan. Sayuran baru tidak jatuh kepada rasa bangsawan Eropah dan sebagai rasa ingin tahu diselesaikan di rumah hijau dan taman-taman.

Peranan serius dalam sejarah kentang dimainkan oleh Carl Clusius, yang pada akhir abad ke-16 menubuhkan penanaman tumbuhan ini di Austria, dan kemudian di Jerman. Selepas 20 tahun, semak kentang dihiasi taman-taman dan taman-taman di Frankfurt am Main dan bandar-bandar lain, tetapi tidak ditakdirkan menjadi budaya kebun.

Hanya diimport ke Ireland pada 1587 kentang cepat ditangkap pada dan mula memainkan peranan penting dalam ekonomi dan kehidupan di negara ini, di mana kawasan tanaman utama sentiasa memberi bijirin. Pada kegagalan tanaman yang sedikit, penduduk diancam dengan kebuluran yang dahsyat. Kentang tuai yang tidak menonjol adalah di sini pada masa yang sesuai. Pada abad yang akan datang, ladang kentang negara boleh memberi makan 500,000 rakyat Ireland.

Parmatier ApothecaryDan di Perancis dan pada abad ke-17 kentang itu mempunyai musuh-musuh yang serius yang dianggap sebagai ubi sesuai untuk golongan miskin atau sepenuhnya beracun. Pada tahun 1630, dengan keputusan parlimen, penanaman kentang diharamkan di negara ini, dengan Diderot dan orang-orang lain yang tercerahkan di sisi undang-undang. Tetapi masih di Perancis muncul seorang lelaki yang berani campur tangan di kilang itu. Apothecary A.O. Parmantier dibawa ke Paris ubi yang menyelamatkannya dari kelaparan dan memutuskan untuk memperlihatkan martabat Perancis mereka. Beliau mengatur makan malam kentang yang indah untuk warna masyarakat ibukota dan dunia akademik.

Pengiktirafan lama di Eropah dan penyebaran di Rusia

Hanya Tujuh Tahun Perang, kemusnahan dan kelaparan terpaksa mengubah sikap terhadap budaya Dunia Lama. Dan ia berlaku hanya pada pertengahan abad XVIII. Terima kasih kepada tekanan dan licik dari Prusia King Frederick the Great, bidang kentang mula muncul di Jerman. Bahasa Inggeris, Perancis dan lain-lain, orang Eropah yang tidak pernah terdahulu, mengenali kentang.

Beg pertama ubi berharga dan susunan yang ketat untuk ditanam pada tahun-tahun itu telah diterima dari Peter the Great oleh Count Sheremetyev Rusia. Tetapi perintah kerajaan seperti itu tidak menimbulkan semangat.

Pengiktirafan kentang di EropahNampaknya sejarah kentang tidak akan lancar di bahagian dunia sama ada. Catherine II juga menyebarkan budaya baru untuk Rusia dan menanam ladang di taman Aptekarsky, tetapi petani mudah dalam segala cara menentang tanaman yang ditanam dari atas. Hingga 40-abad abad ke-19 negara meremehkan rusuhan kentang, sebab itu mudah. Petani yang menanam kentang, penuaian ditinggalkan untuk disimpan dalam cahaya. Akibatnya, ubi menjadi hijau dan menjadi tidak sesuai untuk makanan. Kerja sepanjang musim menjadi buruk, dan para petani semakin tidak puas hati. Kerajaan mengamalkan sebuah syarikat yang serius untuk menjelaskan jentera ladang dan penggunaan kentang. Di Rusia, dengan perkembangan industri, kentang dengan cepat menjadi benar-benar “roti kedua”. Ubi tidak hanya untuk kegunaan mereka sendiri dan makanan ternakan, dari mereka alkohol, molase, kanji dihasilkan.Petani belajar bagaimana untuk mengembangkan kentang

Tragedi Kentang Ireland

Dan di Ireland, kentang menjadi tidak hanya budaya massa, tetapi juga faktor yang mempengaruhi kesuburan. Kemungkinan makanan yang murah dan berkhasiat untuk keluarga menyebabkan peningkatan mendadak dalam populasi Ireland. Malangnya, kemunculan pergantungan pada separuh pertama abad XIX telah membawa kepada bencana. Wabak secara tiba-tiba laknat lewat, yang memusnahkan tanaman kentang di banyak tempat di Eropah, Ireland telah menyebabkan kebuluran yang dahsyat, yang mengurangkan penduduk negara ini dua kali ganda.

Permulaan sejarah kentang di Amerika SyarikatSebahagian daripada orang mati, dan ramai yang mencari kehidupan yang lebih baik terpaksa pergi ke luar negara. Bersama peneroka, ubi kentang juga melanda pantai Amerika Utara, menimbulkan kebun-kebun budaya pertama di tanah-tanah ini dan sejarah kentang di Amerika Syarikat dan Kanada. Di Eropah Barat, phytophthora dikalahkan hanya pada tahun 1883, apabila terdapat racun kulat yang berkesan.

Penjajah Inggeris dan sejarah kentang Mesir

Kentang di Mesir dan AfrikaPada masa yang sama, negara-negara Eropah mula aktif menyebarkan penanaman kentang ke koloni dan protektorat mereka. Di Mesir dan negara-negara lain di utara Afrika, budaya ini datang pada permulaan abad ke-XIX, tetapi telah disebarkan secara meluas kepada pihak British pada malam Perang Dunia Pertama. Kentang Mesir pergi untuk memberi makan tentera, tetapi pada waktu itu petani tempatan tidak mempunyai pengalaman atau pengetahuan yang mencukupi untuk mendapatkan hasil yang serius. Hanya pada abad yang lalu, dengan adanya kemungkinan pengairan dari ladang dan varieti baru, kentang mula menghasilkan panen yang banyak di Mesir dan negara-negara lain.

Malah, ubi moden menyerupai mereka yang pernah diimport dari Amerika Selatan. Mereka lebih besar, mempunyai bentuk bulat dan rasa yang sangat baik.

Kentang pelbagai jenisHari ini, kentang dalam pemakanan banyak orang dianggap begitu mudah. Orang tidak berfikir atau bahkan tidak tahu bahawa kenalan sebenar umat manusia dengan budaya ini berlaku kurang daripada lima ratus tahun yang lalu. Mereka tidak tahu asal-usul kentang di atas pinggan. Tetapi sehingga kini saintis menunjukkan minat yang serius terhadap spesies liar yang tumbuh, tidak takut banyak penyakit dan perosak kultivar. Untuk memelihara dan mengkaji potensi tanaman yang belum diketahui, institusi saintifik khusus bekerja di seluruh dunia. Di tengah budaya, di Peru, Pusat Kentang Antarabangsa mencipta repositori sebanyak 13,000 sampel biji dan ubi, yang menjadi dana emas untuk penternak di seluruh dunia.

Sejarah kentang – video