bonsai cokedamaSalah satu trend terbaru dalam seni bonsai dianggap sebagai kokedama. Sebagai teknik bebas ia wujud selama kira-kira dua puluh tahun, tetapi popularitinya tersebar di luar Jepun.

Perkataan “kokedama” diterjemahkan sebagai “hummocks dari lumut”.

Kelebihan cokeadam di hadapan bonsai

Kelebihan utama cokeda adalah kelajuan penciptaannya. Tidak seperti bonsai, yang memerlukan masa yang cukup lama untuk membentuk, lebih cepat membuat kobam, dan menikmati hasilnya, seseorang tidak perlu menunggu beberapa tahun. Di samping itu, cokeadam tidak memerlukan periuk, itulah sebabnya ia sering dipanggil “bonsai untuk golongan miskin”.

Keanehan cokeda adalah akar tumbuhan yang dikepala oleh tanah dalam bentuk bola dan ditutup dengan lumut di atas, yang berfungsi untuk penampilan estetik dan pengekalan lembapan.

Apakah perbezaan antara cokeda dan bonsai?

Walaupun terdapat persamaan, perbezaan antara kedua teknik masih wujud:

  1. Bonsai memerlukan peraturan penanaman yang ketat dan penjagaan lanjut, dan ketika membentuk kokedama, hanya penerbangan dari fantasi penulis itu penting.
  2. Untuk bonsai, hanya tumbuhan berkayu yang sesuai, tetapi anda boleh membuat kokedam dari mana-mana budaya (orkid, paku, lina dan banyak lagi).

Satu-satunya syarat untuk mewujudkan kokidama ialah pematuhan perkadaran.

Bagaimana membuat cokeadam?

Untuk membuat cokeda, perlu menyediakan campuran tanah. Ia boleh dibuat dari tanah taman biasa yang bercampur dengan gambut.

Di kedai-kedai bunga, campuran tanah siap pakai untuk coadadam sudah dijual, dipanggil acadam.

Prosedur berikut adalah mudah:

  1. Dari tanah, buat bola dengan tangan anda, tambah air.
  2. Kilang yang dipilih dikeluarkan dari periuknya dan akar dibersihkan dari tanah.
  3. Letakkan bunga di atas bola dan mengikatnya dengan akar, melembabkan dengan air.
  4. Akar rapat dengan bahagian atas dengan lumut.
  5. Betulkan dengan lumut atau tali jute.

Anda boleh meletakkan tumbuhan bukan dari atas, tetapi di dalam koma, membentuk bola di sekelilingnya.

Penjagaan Kokedama

Lama kelamaan, akar akan mengetatkan seluruh bola tanah atau mengisinya, menjadikannya kukuh. Sekali setiap dua hingga tiga hari, cokeda harus disiram dengan merendamnya dalam wadah air selama 15 minit. Cecair yang berlebihan sepatutnya sedikit rosak. Moss secara berkala taburkan, yang akan memulihkan kesegarannya dan teduh terang. Juga ia boleh digantikan dengan yang segar.

Keperluan untuk pengairan dibuktikan dengan kehilangan berat bola lumut – ia menjadi mudah.

Sekali sebulan pada musim panas anda perlu melakukan pembajaan cair. Bergantung pada tumbuhan yang dipilih, ia dipotong secara berkala dan daun kering dibuang.

Video mengenai ciri-ciri mencipta kokedama

Related  Mengapa Pelargonium Tidak Mekar