Bekalan air dan rumah dari satu telaga

skim mandi dan rumah bekalan airUntuk mengurangkan aliran air, telaga mesti berada pada jarak yang sama dari titik penggunaan. Pembekalan air mandi dan rumah bermula dengan pemasangan paip air, ia juga perlu memasang pemanas air, suis tekanan dan sistem saliran musim sejuk. Pertimbangkan sistem bekalan air yang berfungsi dengan baik di mana-mana paras air bawah tanah.

Pemasangan paip

Pertama anda perlu menggali parit dari telaga ke bangunan. Kedalaman parit mestilah sekurang-kurangnya 1.5 m. Pada kedalaman ini, air dalam paip tidak akan membekukan. Tetapi tekanan tanah dapat mengubah bentuk paip, jadi paip dengan ketebalan dinding sekurang-kurangnya 1 inci sesuai untuk pemasangan sistem penyediaan air. Paip yang keluar dari pam ke titik penggunaan (basuh, pancuran, dan sebagainya) dipanggil litar.

Sebuah pam dipasang di sebuah telaga pada kedalaman 1.5 m – 1.7 m. Unit kawalan pam dan relay kuasa akan berada di dalam rumah.

Oleh kerana dua paip disambungkan ke sumber air, pam akan menghasilkan tekanan yang sama di dalamnya. Oleh itu, di dalam sumur, sebagai tambahan kepada pam, perlu memasang pemungut. Peranti ini diperlukan untuk mengalirkan air dari satu litar secara berasingan kepada yang lain.

Pemungut dipasang pada jarak 1 m dari pam, supaya palam udara tidak terbentuk dalam paip antara pam dan manifold.

Apakah pengumpul?

Pemungut adalah satu sistem pemampatan gandingan. Sebuah pam disambungkan kepada gandingan yang lebih rendah. Kemudian pergi ke litar utama. Litar utama ialah paip yang disambungkan ke suis tekanan. Paip dipasang pada pemungut untuk menyekat aliran air ke dalam litar kedua, di mana air dibekalkan ke bilik mandi, dan paip untuk mengalirkan air dari keseluruhan sistem bekalan air.

Pemasangan paip dalaman

Dengan bantuan gandingan mampatan PVC paip itu dipindahkan ke polipropilena. Selanjutnya, injap tutup dipasang, yang menghalang akses air ke jalan. Kemudian pasang injap lain sebelum penapis kasar untuk 100 mikron. Selepas penapis, tiub bekalan air ke pemanas diletakkan dalam diameter 25 mm paip. Dua paip dengan air panas dan sejuk meninggalkan pemanas. Mereka juga memasang stopcock. Titik bawah saliran adalah pengadun keran. Bekalan air ini adalah yang paling tahan beku.

Pam untuk sistem bekalan air

Bekalan air tidak berfungsi dengan baik tanpa pam yang kuat. Lebih baik memilih pam minyak. Enjin minyak bermula mengikut prinsip induksi elektromagnetik. Oleh kerana minyak menyejukkan bahagian enjin, hayat pam itu lebih panjang daripada model-model dengan motor elektrik konvensional.

Pilih pam dengan pengambilan air tengah, jadi mereka akan dibungkam kurang.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Adblock
detector