kekwaDalam periuk ditanam dua jenis kekwa – Cina dan semak belukar. Berbeza dengan spesies taman, penjagaan krisan dalam periuk lebih kompleks.

Peraturan utama dan paling penting untuk berkembang – bunga harus diletakkan di dalam bilik sejuk dengan udara segar. Chrysanthemum tidak suka cahaya matahari langsung dan tumbuh dengan baik hanya pada suhu udara tidak lebih daripada 18 darjah. Suhu yang paling optimum ialah 10-15 darjah. Panasnya sangat tidak dapat diterima oleh bunga, jadi jika bilik chrysanthemum anda telah menurunkan daun dan tidak lagi mekar, ia harus dibawa ke bilik sejuk.

Bilik Chrysanthemum – keadaan penjagaan dan pertumbuhan

Untuk mendapatkan chrysanthemum berbunga, anda perlu mewujudkan syarat-syarat tertentu untuknya.

Ramai petani menganggap tumbuhan ini bersahaja dan, bagaimanapun, adalah perlu untuk mematuhi beberapa peraturan penjagaan kekwa di rumah:

  • Pencahayaan. Pot dengan kekwa tidak boleh diletakkan di bawah cahaya matahari langsung. Tempat yang optimum untuknya akan menjadi ambang jendela yang terang, dan pada musim panas, venir akan menjadi naungan.
  • Kelembapan udara. Kilang itu tidak memerlukan penyemburan biasa dari senapang semburan, tetapi secara berkala perlu dilakukan. Mandi bunga seperti itu diatur pada waktu pagi atau petang. Tidak perlu ada habuk pada kepingan kekwa.
  • Penyiraman. Penyiraman yang banyak adalah penting untuk kekwa, tetapi tanah tidak boleh lembab. Semasa pertumbuhan tanaman yang aktif, ia perlu disiram dua kali seminggu, supaya tanah sentiasa lembab.
  • Tanah. Untuk memudahkan penjagaan krisan domestik, pada mulanya penanaman perlu dilakukan untuk membuat tanah tanah yang tepat. Untuk melakukan ini, campurkan tanah sod, humus dan pasir dalam nisbah 2: 1: 1. Chrysanthemum tidak suka tanah masam.

Merawat krisan dalam periuk: pemindahan dan pembiakan

krisan buatan sendiri dalam periukKrismas muda mesti ditransplantasikan setiap tahun ke dalam periuk yang lebih besar. Transshipment sebuah kilang dewasa dilakukan setiap dua tahun. Tanah tanah harus sama seperti di bawah periuk sebelumnya. Jika anda ingin mendapatkan tumbuhan berbunga yang banyak, anda boleh menambah sedikit najis burung ke tanah. Pastikan untuk memastikan bahawa tanah tidak berasid, jika tidak, kekwa tidak akan tumbuh dengan baik dan tidak akan berkembang. Untuk pencegahan penyakit, tanah boleh ditumpahkan dengan air mendidih dan dikeringkan.

Ramai yang menganggap krisan pokok tumbuhan tahunan dan selepas berbunga ia dibuang. Sia-sia. Anda boleh menyimpan kekwa itu dan juga melipatgandakannya.

Bagaimana untuk menjaga bilik chrysanthemum selepas berbunga?
Tidak ada yang rumit di sini – batang perlu dipotong dan meletakkan periuk di tempat yang sejuk dan gelap. Pada masa pemangkasan, tumbuhan boleh memberi pucuk muda, mereka ditinggalkan di dalam periuk. Sebuah periuk kekwa diletakkan di bawah tanah, secara berkala menyiramnya. Pada musim bunga, anda boleh mula membiak kekwa.

Anda boleh mencairkan chrysanthemum bilik yang anda suka dengan menggunakan keratan atau dengan membahagikan belukar. Dan kaedah terakhir adalah lebih baik kerana kebolehpercayaan dan kejayaan acara tersebut.

semak krisanDalam tempoh pertumbuhan intensif pucuk, adalah mungkin untuk memulakan pembiakan bunga. Satu semak chrysanthemum bilik mampu memberikan sehingga 6 pucuk muda. Pot yang telah disediakan untuk penanaman, dipenuhi dengan tanah. Dengan perlahan memisahkan sistem akar penembak muda, ia ditanam dalam periuk dan banyak disiram. Sekiranya peraturan menjaga chrysanthemums tertutup, loji itu akan menjadi mekar pada tahun pertama selepas penanaman.

Related  Pemakanan gooseberry yang betul selepas penuaian

Keratan chrysanthemum memerlukan lebih banyak masa. Dari ranting potong panjang 10 cm, yang dirawat dengan heteroacin atau akar jagung dan ditanam dalam periuk.

Batang ditumbuk pada 1.5 cm, dan periuk ditutup dengan filem. Anak benih disimpan di dalam bilik yang hangat dengan suhu kira-kira 20 darjah. Secara berkala, periuk perlu dialihkan untuk mengelakkan perkembangan penyakit kulat. Apabila krisan tumbuh hingga 15 cm, bahagian atasnya harus dicubit untuk membentuk belukar.

keratan kekwa

Pergelahan Chrysanthemum

Ia tidak mencukupi untuk menanam krisan di dalam tanah yang baik dan air secara berkala dengan air. Seperti mana-mana tumbuhan, krisan cepat memilih nutrien dari tanah. Oleh itu, jika anda mempunyai bilik chrysanthemum, penjagaan mestilah termasuk pakaian berpakaian berkala.

Chrysanthemum bertindak balas dengan baik untuk pengenalan baja mineral. Apabila persenyawaan dengan fosforus dan potassium chrysanthemum berkembang lebih lama daripada biasanya. Untuk mengelakkan ini berlaku, bunga diberi makan dengan larutan kalium monophosphate (1:10) atau baja multikomponen lain digunakan, di mana nisbah nitrogen, fosforus dan kalium akan menjadi 1: 3: 2.

Kilang dewasa diberi makan setiap 10 hari semasa pertumbuhan aktif pucuk, daun. Lebih baik menggunakan organik cecair. Jika tanah di dalam periuk adalah miskin, pembajaan dilakukan setiap 4 hari oleh mullein (1:10). Untuk memberi makan kekwa diperlukan sehingga pembentukan tunas.

Memperjuangkan penyakit

Bilik kekwa – bunga lazat untuk perosak dan penyakit. Terutamanya pada semak-semak bilik chrysanthemums hama labah-labah menetap. Jika semasa penjagaan krisan anda telah menemui web labah-labah putih, anda perlu mengambil langkah segera. Daun dan batang tumbuhan dibuang dengan spons yang direndam dalam larutan sabun, dan selepas itu belukar dibilas di bawah pancuran hangat. Untuk menghilangkan hama labah-labah akan membantu penyelesaian daripada actella atau pyrethrum.

Related  Menanam kentang di Mitlajderu

Cendawan serbuk adalah penyakit krim dalaman yang paling biasa. Plak abu-abu terbentuk pada daun dan peduncle. Penyakit kulat ini berlaku kerana kelembapan yang tinggi. Bunga yang terjejas dirawat dengan racun kulat dan dibawa ke bilik kering.

Kadang-kadang penanam bunga melihat di bilik chrysanthemum mereka salutan berwarna abu berbulu. Buah kelabu ini menghasilkan semula, menyebabkan kelopak daun krisan menjadi coklat dan coklat kelihatan pada mereka. Untuk rawatan, bunga itu ditaburi dengan asas, dan periuk terdedah kepada tempat yang cerah, berventilasi dengan baik.

Sekiranya bilik terlalu kering, hama labah-labah merah boleh menetap di bilik kekwa. Tompok coklat dengan jalur kuning pada daun menunjukkan kekalahan bunga dengan Septoria. Menghadapi penyakit akan membantu rawatan asas dan mengurangkan penyiraman tumbuhan.

Menanam kekwa di rumah – video