kluster kekwaSemua musim bunga dan musim panas dia menyembunyikan semak yang tidak kelihatan di taman bunga, secara tersirat memberi keutamaan kepada para juruterbang. Anda akan lulus dan anda tidak akan melihatnya. Di sebalik bunga ros mawar, dahlias, aquileges, chamomiles, mallow dan gillyflowers, seorang puteri sederhana menyembunyikan pakaiannya yang tidak mencolok. Tetapi, dengan bermulanya musim luruh, apabila warna musim panas memudar, bunga-bunga dalam bunga itu layu, layu dan pudar, ratu musim gugur, kekwa, datang sendiri. Titik-bintik terang warna yang bertaburan di sana sini, dia kini menarik mata dan dikehendaki kami untuk beku.

Tanah air kekwa adalah Timur Jauh, di mana orang-orang dari zaman purba mengusahakannya. Orang Cina sejak zaman purba mula menghias taman mereka dengan kekwa. Walau bagaimanapun, keutamaan diberikan kepada pelbagai jenis kekwa yang ditanam dalam periuk. Tumbuhan ini adalah alat universal untuk menghias taman bunga dan tempat tinggal.

Kemudian, pada abad ke-VI, kekwa itu berpindah dari China ke Jepun, di mana penanaman spesis bunga ini memperoleh budaya tersendiri. Ibadat khas digunakan di Jepun, kekwa, yang mengekalkan penampilan primitif mereka. Varieti tersebut ditanam di kebun kuil dan merupakan sebahagian daripada budaya kebangsaan. Chrysanthemum untuk Jepun adalah simbol panjang umur, selain itu ia telah dihormati untuk menjadi lambang negara matahari terbit.

Pada tahun 1789, budaya tumbuh kekwa pergi ke barat, ke Eropah. Orang Eropah, dalam ciri khasnya, menyebarkan spesies tumbuhan yang indah ini dan pengetahuan mengenai kaedah penanamannya, di seluruh benua. Benar, kini keutamaan diberikan kepada pelbagai jenis krisan. Fakta menarik adalah bahawa fesyen untuk tumbuh-tumbuhan krim yang tumbuh kembali ke Jepun. Sekarang budaya tradisi yang semakin berkembang dengan bunga-bungaan bunga-bungaan bertarung di sana dengan budaya baru yang bertumbuh tumbuh-tumbuhan krim yang tumbuh.

Varieti krim semak

Hari ini kita tahu kira-kira 650 jenis kekwa. Spesies krim semak yang paling popular adalah:

1. Chrysanthemums pinnate, mempunyai bunga berganda, dan kelopak menyembunyikan tengah-tengah bunga;

2. Chrysanthemum bukan marmar – bunga menyerupai chamomile, mereka adalah bunga rata dengan tengah terbuka, dengan satu atau beberapa baris kelopak;

Chrysanthemums: pinnate cystic dan shrub sederhana

3. Chrysanthemums bristly atau thistle-like, sangat mirip dengan pinnate, tetapi dengan kelopak tipis

4. Chrysanthemums pomponnye, bentuk bulat praktikal, mempunyai inflorescences kecil dua;

Chrysanthemums: shrubby bristly dan sombong

5. Chrysanthemums adalah anemonik, sama dengan separuh ganda, tetapi mempunyai tengah cembung.

6. Chrysanthemums berbentuk sudu, kelopak bunga pada petua melebar, menyerupai bentuk sudu.

Gambar bunga aneka krim kekwa dan berbentuk sudu

7. Chrysanthemum-fantasi, pelbagai baru dibiakkan di Jepun. Dalam praktiknya, ini adalah kekacang pinang, tetapi dengan kelopak yang lebih panjang.

8. Satu kumpulan khas chrysanthemum semak yang tahan sejuk adalah chrysanthemums Korea (oak). Kumpulan krisan ini ditolerir dengan baik oleh sejuk, kerana ia popular di kawasan sejuk. Mampu hibernating di tempat terbuka di bawah penutup.

Foto kekwa kekwa Korea dan fantasi

Penjagaan

Chrysanthemum bushy – tumbuhan mencintai cahaya. Ditanam sebaik-baiknya di bahagian selatan taman bunga.
Chrysanthemum chrysanthemum lebih suka tanah berkhasiat dan berkhasiat. Tanah yang dibaja rendah hendaklah disenyawakan dengan baja atau gambut yang diperbaiki, tetapi tidak menyalahgunakannya, sebaliknya belukar akan secara aktif meningkatkan jisim hijau, dan berbunga akan melambatkan.

Menanam kekwa pada hari yang mendung. Selepas menanam semak belukar di tanah, semak belukar dipotong – dengan ketara memendekkan semua batang. Selepas 3 minggu selepas turun, sapukan semak berulang kali, memecah bahagian atas batang dengan 2-3 nod.

Musuh pertama ladang kekwa adalah kelembapan berlebihan. Pembasahan sistem akar menyebabkan kerosakannya. Oleh itu, semak perlu ditanam dari musim semi di kawasan yang agak tinggi. Air tumbuhan dengan berhati-hati, tetapi kerap. Adalah disyorkan untuk menggunakan air lembut (pegun atau air hujan) untuk pengairan.

Semasa hari-hari yang sangat panas, anda perlu memberi perhatian khusus kepadanya. Daun halus chrysanthemum boleh “membakar”, yang akan memberi kesan negatif pada masa depan berbunga. Hanya cukup untuk terlibat dalam tempoh penyiraman ini dan belukar pritenit sedikit dari sinar panas.

Ia sangat berguna untuk memperkenalkan baja, seli organik dengan baja mineral. Baja organik disediakan seperti berikut. Buckle Mullein tuangkan 3 balak air dan biarkan ia disiram selama tiga hari. Selanjutnya, 1 liter infusi dicairkan dengan 10 liter air. Kacau dengan teliti dan tambahkan 1 liter ke akar belukar. penyelesaian. adalah dinasihatkan untuk melakukan ini semasa hujan atau segera selepas itu, supaya tanah lembap.

Untuk mengaktifkan pertumbuhan belukar, baja nitrogen ditambah, dan semasa tunas – baja fosforik dan kalium. Sebaik sahaja semak belukar bermula, kilang tidak lagi memerlukan pembajaan tambahan.

Penjagaan yang lebih lanjut untuk krismas belukar tidak begitu sukar. Ia cukup untuk air secara teratur, melonggarkan tanah, rumpai rumpai.

Tumbuh-tumbuhan lembut di atas krim krisan adalah merawat aphids. Agar tidak membenarkan ia dibersihkan, perlu menyemburkan semak dengan penyelesaian “Aktofit” atau “Ratibor”. Prosedur ini perlu dilakukan 2-3 kali setiap musim.

Video: spesies krim semak