Menanam spiraea JepunSpiraea japonica adalah sangat popular dengan pereka landskap belukar, dan kemasyhuran yang ia memperoleh terima kasih kepada fakta bahawa kesan hiasan yang dikekalkan dengan awal musim bunga dan sehingga fros pertama. Harga bahan penanaman kecil, dan anda boleh membelinya di hampir semua nurseri.

Untuk semua keindahan luarannya, spiraea Jepun mudah ditanam dan dijaga. Keanehan tanaman ini adalah sangat tahan lasak dan dapat dengan mudah menyesuaikan diri dengan pelbagai keadaan semula jadi. Di wilayah negara kita berkembang hampir di mana-mana, dari pantai Selatan, ke kawasan yang sejuk dan gersang. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa jenis yang boleh membeku di bawah keadaan musim sejuk yang teruk, mereka memerlukan pemangkasan musim bunga, yang dijalankan untuk tujuan kebersihan, dan selepas itu belukar akan sembuh dan pada tahun yang sama mekar.

Ahli spirae Jepun memerlukan 3-4 jam matahari langsung pada siang hari, apabila minimum ini dicapai, pemilik tumbuhan itu akan dapat mengagumi bukan sahaja pertumbuhan yang luar biasa, tetapi juga banyak berbunga. Dengan cahaya matahari yang berterusan, semak belukar, secara semula jadi, akan menjadi lebih mewah.

Ciri-ciri agroteknik penanaman spiraea Jepun

Spiraea Jepun dalam reka bentuk landskapKesuburan tanah, keamatan pengairan, kaedah perlindungan semasa musim sejuk – semua ini tidak begitu penting untuk spiraea. Penyiraman tumbuhan hanya diperlukan pada tahun pertama selepas pemindahan. Tidak ada cadangan khas untuk pemangkasan, tetapi mahkota tumbuhan, di bawah tangan yang mahir, sempurna dibentuk. Budak semak dapat bertumbuh dari 30 cm hingga satu setengah meter, semuanya bergantung pada jenis varietas yang dibeli. Bentuk mahkota boleh dicirikan sebagai globular, dalam beberapa kes padat dan menebal, di lain-lain – yang jarang dan kurus. Kesepian sangat baik, walaupun batang tidak bersinar walaupun dekat dengan tanah.

Foto spiraea Jepun sering dijumpai bukan hanya di Internet, tetapi juga di halaman katalog bulanan dengan bahan penanaman, di mana banyak jenis yang ditawarkan kepada tukang kebun. Pembungaan bermula pada bulan Julai dan berlangsung hingga bulan Ogos. Hanya pucuk yang telah muncul di kilang ini tahun ini berkembang. Tempoh penuaian benih adalah bulan Oktober. Tumbuh-tumbuhan anak perempuan berakar dengan mudah. Untuk perakaran yang berjaya adalah perlu untuk menggali lubang, saiznya yang sesuai dengan akarnya. Sekiranya tanahnya subur, maka penanaman tidak memerlukan pembajaan tambahan dengan baja. Serangga ini sering digunakan sebagai pagar, untuk tujuan ini, sesuai contohnya, spirea dari variasi Jepun “Goldflame”.

Menghias sawit dengan penanaman spiraea Jepun

Hiasan tapak dengan semangatSemenanjung kelihatan cerah sepanjang tahun, jadi sangat mudah untuk menghias taman-taman. Dalam keindahannya tidak ada yang disebut “kegagalan” yang mempengaruhi musim tertentu. Akar tumbuhan tidak mengendalikan akar jiran, dan belukar itu sendiri tidak berbeza dengan sebilangan besar akar umbi. Tumbuhan ini wujud bersama dengan mana-mana persekitaran.

Cadangan: Spiro kultivar Jepun “Krisla” boleh digunakan untuk mewujudkan berkayu renek kumpulan di mana tujuannya akan pelekat batang terbuka vysokorastuschih wakil.

Seperti: chubushnik, lilac, magnolia. Ketumpatan belukar itu memungkinkan untuk menanamnya walaupun pada bunga bunga dengan bawang dan tahunan. Mereka juga boleh menghiasi rockeries, dengan perennials yang semakin berkembang. Spirea penting di mana anda perlu membuat imej yang terang tunggal, seperti lindung nilai, memisahkan membendung, manakala penanaman cerun.

Potonglah spiraea penanaman perlu sebulan sekali, tetapi tanaman ini tentu saja tidak berkembang. Oleh itu, sebelum penanaman, adalah wajar untuk menentukan jenis semulajadi pokok ini akan digunakan, seperti bicolour, atau sebagai bentuk dekoratif. Potongan rambut itu boleh diterima, semak belukar sepenuhnya dipenuhi dan berkembang dengan baik. Sesetengah tumbuh-tumbuhan padat memberikan teduhan keemasan dedaunan yang indah, contohnya, pelbagai spirea dari Goldmound Jepun.

Pemangkasan kebersihan atau peremajaan dilakukan supaya tidak mengganggu simetri pucuk. Potong cawangan sahaja dan kayu mati. Shrubs yang lebih daripada 4 tahun dikenakan pemangkasan lebih terperinci, mereka mempunyai beberapa cabang yang dikeluarkan ke pangkal batang.

Jenis hiasan spiraea Jepun: ciri dan kelemahan

Sphaa Jepun, seperti namanya, telah dibawa kepada kita dari Jepun, tetapi ia ditanam di China. Satu belukar yang indah, dengan pucuk-pucuk yang berbentuk bengkak, bujur daun berair, hijau di bahagian atas, dan kebiruan di bawahnya, yang pada musim luruh berwarna dalam pelbagai warna merah oren. Bunga berbunga sehingga 50 hari setahun. Jenis-jenis spiraea ini mempunyai banyak jenis, yang berbeza dengan intensiti warna dan berbunga, tinggi, dalam bentuk mahkota. Di negara kita jenis yang paling biasa adalah berikut.

Variasi spiraea Jepun “Little Princesses”

Spiraea Little Princesses JepunKilang ini membentuk semak yang kemas sehingga 60 cm tinggi, dengan mahkota padat bulat, dedaunan biru-hijau dalam bentuk elips yang panjang. Bunga warna merah jambu, yang dikumpulkan dalam hal berkembang dari scabbard. Pembungaan berlaku pada awal pertengahan musim panas. Pertumbuhan semak adalah lambat. Ia kelihatan hebat dalam penanaman tunggal, dan dalam penghijauan pinggang, penciptaan kumpulan renek, dalam pagar pagar. Di antara kekurangan varieti ini, seseorang dapat melihat kehilangan intensitas warna yang cepat dengan warna-warna yang dapat membakar matahari yang terang.

Varieti spiraea Jepun “Shirobana”

Spiraea Japanese ShirobanaShrub, mencapai ketinggian 80cm. Dengan daun hijau sempit bentuk berbentuk tombak, kira-kira 2.5 cm panjangnya. Warna warna dari pelbagai ini boleh berwarna merah jambu putih atau cerah, dan kadang kala berwarna merah. Ia semua bergantung kepada bagaimana cahaya tempat tumbuh-tumbuhan tumbuh. Mawar pada bulan Julai dan banyak melancarkan peduncle baru sehingga pertengahan Ogos. Pelbagai ini boleh mempelbagaikan kebun-kebun batu, sekatan rendah, komposisi konifer atau pokok renek lain. Kelemahan varietas ini adalah keburukan semak belukar, tanpa memotong spirea, ia membentuk mahkota secara chaotically.

Variasi spiraea dari Albiblora Jepun

Spiraea Japanese AlbibloraDia spirea putih. Ketinggian belukar adalah 60 cm, dan bunga itu sendiri berwarna salji putih, yang sangat luar biasa untuk menambang yang berkembang di musim panas. Semasa berbunga di atas semak terdapat rasa tidak dapat dijelaskan, tebal dan kaya. Dedaunan tumbuhan berwarna hijau, berbentuk bujur, dan pada latar belakang bunga-bunga putih kelihatan sangat menakjubkan. Walau bagaimanapun, mekar – bunga memperoleh warna coklat-coklat, jadi tangkai bunga ini perlu dikeluarkan secepat mungkin.

Variasi spiraea “Puteri Emas” Jepun

Spirea Jepun Golden PrincessSatu belukar menarik, mencapai ketinggian 50-60 cm, julat diameter mahkota – 1 m dan sedikit lagi. Pada musim bunga, dedaunan itu mendapat warna kuning terang, pada musim panas ia menjadi cahaya, dan pada musim luruh daun menjadi oren, dengan halftone lembut. Daunnya mempunyai panjang 7-8 cm. Berbunga itu berlimpah dan bermula pada bulan Jun. Bunga-bunga itu sendiri berwarna merah jambu atau kemerah-merahan merah jambu, dikumpulkan dalam hal berkembang-scabbard, yang boleh mencapai diameter 5 cm. Tumbuhan ini menarik banyak serangga, jadi tidak disarankan untuk menanamnya di tempat-tempat untuk berjalan dan rekreasi kanak-kanak.

Spiro sering digunakan sebagai penutup bumi hiasan, yang mendapat bersama-sama dengan baik dengan tumbuh-tumbuhan rendah berkembang lain, sebagai contoh, seperti bloodroot, lavender, Wort St John, Rudbeckia, yarrow dan herba liar. Baru-baru ini, semak ini boleh didapati bukan sahaja di taman peribadi, tetapi juga di taman bandar.

Pemangkasan spiraea – video