domba dan kambingPox domba dan kambing adalah penyakit berjangkit berjangkit yang dicirikan oleh demam dan ruam pustular pada kulit dan membran mukus. Pox domba dan kambing tergolong dalam penyakit yang sangat berjangkit dan menyebabkan kerosakan ekonomi yang besar. Terima kasih kepada vaksin pencegahan, penyakit di kalangan manusia telah dihapuskan, dan di kalangan kambing dan kambing penyakit ini berterusan.

Etiologi penyakit ini

cacar pada domba Keradangan kambing dan kambing disebabkan oleh virus yang mengandung DNA yang mempunyai keupayaan epitheliotropik. Haiwan yang sakit dan sakit (pembawa virus dalam tempoh inkubasi) adalah punca utama virus cacar.

Cacar domba dan kambing dalam fasa semulajadi adalah salah satu tempat pertama dalam senarai penyakit haiwan yang berjangkit. Pengedaran bulu domba dan kambing meliputi negara Asia, Afrika dan Eropah.

Virus cacar semula jadi yang dikategorikan sebagai patogenik hanya untuk spesies haiwan tertentu, keadaan penyelenggaraan mereka, penyusuan sepenuhnya mereka memberi kesan besar kepada penyakit ini.

Domba menjejaskan virus spesifiknya, dan kambing adalah patogen, patogenik pada penampilan mereka.

Keistimewaan penyakit adalah spesifik spesies virus cacar. Keanehan ini membolehkan menghadkan penyebaran penyakit dalam satu spesies haiwan. Epizootik kecil kambing dan kambing boleh berlaku tanpa mengira musim. Keturunan ternak yang terbaik dengan ternakan muda mereka paling teruk.

kawananKeturunan bulu kasar, kecuali untuk Romanov, adalah benigna, dan penyakit ini dikenalpasti dalam istilah-istilah kemudian.

Keadaan iklim menentukan perjalanan penyakit. Dalam cuaca panas, penyakit ini berkembang dengan lebih mudah, suhu rendah memburukkan keterukan penyakit. Sinar matahari menyumbang kepada resolusi cepat proses erythematous-pustular.

Apabila mengenal pasti penyakit itu perlu memperbaiki keadaan dan pemakanan ternakan.

Kepada kambing cacar adalah perwakilan yang paling mudah terpengaruh dari baka tenusu dan bulu halus. Penyakit ini dalam masa yang singkat memberi kesan kepada sejumlah besar ternakan. Tetapi kekalahan cacar terhenti dalam had individu satu kawanan.

Fokal semula jadi menjadi pegun.

Mekanisme pembangunan penyakit

diagnosis cacarVirus cacar ini dihantar dari haiwan yang sakit ke yang sihat melalui aliran keluar dari rongga hidung dan mulut, dikeluarkan dengan najis, air liur. Di dalam produk penjagaan dan baja. Dalam regenerasi kulit yang rosak dan membran mukus, pustula yang hangat adalah sumber patogen yang berterusan patogen.

Related  Menanam, menjaga dan memberi makan ayam broiler

Bagaimana cacar dan cacar airnya ditularkan – boleh dikesan dalam kajian cara penyebaran virus.

Klasifikasi kaedah penghantaran virus:

  • pin;
  • melalui saluran gastrointestinal;
  • titisan udara;
  • plasenta;
  • boleh ditransmisikan;

Kaedah penghantaran akan menentukan perkembangan lanjut penyakit ini.

Jalur jangkitan jangkitan adalah penghantaran virus oleh serangga darah. Dalam kes yang jarang berlaku, ia ditularkan kolostrum (dengan susu) atau dalam utero (melalui plasenta).

Dua jenis penghantaran terakhir penyakit cacar dan kambing tidak memainkan peranan besar dalam menyebarkan penyakit ini.

Transmisi patogen yang cepat dapat dilakukan dengan penyelenggaraan serentak haiwan yang terinfeksi dan sihat. Jenis penghantaran adalah yang paling biasa. Ketidaksuburan dengannya adalah 70-80% di antara cara lain untuk penghantaran virus.

Dalam penularan cacar dan biri-biri cacar oleh titisan udara (pernafasan), fenomena septik berlaku dan penyakit itu berlalu dalam bentuk umum.

Jika disyaki penyakit segera memegang seksyen haiwan yang sihat dan dijangkiti.

Gejala

kerosakan udderVirus cacar biri-biri dan kambing menyebabkan pembentukan skala kecil kulit dan membran mukus. Peningkatan pembangunan adalah ciri proses cacar. Peringkat adalah:

  • roseola;
  • papules;
  • vesicles;
  • pustules;
  • adalah curam;

Apabila mengkaji gambar klinikal, perhatikan kehilangan peringkat ketiga dan keempat. Ciri ciri manifestasi simptom di domba dan kambing dalam cacar adalah peralihan papule dengan segera ke dalam kerup (kerak).

Infeksi cirit-birit ternak kecil adalah jinak. Kulit udder itu terjejas, dan kawanan kambing muda menangkap membran mukus hidung dan mulut.

Membezakan bentuk penyakit:

  • abortif
  • saliran
  • hemoragik.

Untuk diagnosis cacar, hasil kajian klinikal adalah mencukupi, memandangkan keadaan berjangkit di rantau ini.

Diagnosis berbeza (komparatif) melibatkan pengecualian kudung dan kudis, ekzema tidak berjangkit. Kambing tidak termasuk penyakit kaki dan mulut dan ecthimas dari penyakit berjangkit.

Diagnosis dengan betul akan membolehkan untuk mengambil langkah-langkah yang betul untuk menghentikan penyakit jangkitan.

Rawatan

Tiada kaedah terapi khusus. Kambing dan kambing yang berpenyakit dipindahkan ke bilik yang berasingan. Mereka harus kering dan hangat. Mereka diberi makan dengan makanan berkhasiat yang ringan. Iodida kalium sedikit ditambah ke air minuman. Memohon ubat antibakteria untuk mengelakkan perkembangan mikroflora sekunder. Pemindahan penyakit menyumbang kepada pengambilalihan imuniti seumur hidup yang aktif.

Related  Inkubator Blitz – pilihan petani unggas berpengalaman

Langkah-langkah pencegahan

vaksinasiPencegahan harus menyediakan untuk organisasi dan pelaksanaan rutin vaksin pencegahan domba dan kambing untuk mewujudkan imuniti khusus pasif.

Untuk mengelakkan cacar dan cacar biri-biri, perlu dilakukan secara sistematik untuk menjalankan langkah-langkah veterinar dan kebersihan. Apabila cacar dikesan, perlu memasukkan rejim kuarantin untuk haiwan baru masuk.

Pelanggaran rejim kuarantin menimbulkan kemunculan penyakit semula jadi baru jangkitan virus.

Tempat menyimpan ternakan sakit secara teratur disingkirkan dengan penyelesaian pemutih dengan kandungan sekurang-kurangnya 5% klorin aktif atau natrium alkali. Untuk mencegah penyebaran jangkitan cacar, bahan patologi (mayat lembu kecil) tidak berbahaya oleh pembakaran.

Penggunaan bulu, kulit dengan kambing dan kambing untuk tujuan perindustrian adalah dilarang!

Susu selepas pasteurisasi digunakan tanpa sekatan.

Penyebaran kilat cacar dan ramuan biri-biri dipromosikan oleh ketepatan dengan kandungan dan gangguan dalam diet. Pelaksanaan langkah-langkah kuarantin yang tepat pada masanya memungkinkan untuk memperbaiki kumpulan dari episodik kecil dalam masa yang sesingkat mungkin.

Video mengenai penyebaran domba dan pencegahan biri-biri