bonsai tanukiSeni bonsai sangat mengagumkan, dan tuannya boleh dianggap penyihir sejati dan virtuosos. Salah satu gaya yang paling menarik dan istimewa dalam seni ini adalah tanuki – penciptaan bonsai yang tidak benar. Mengenai apa dan bagaimana untuk membuatnya dari juniper, dan bercakap hari ini.

Juniper untuk tanuki adalah budaya yang paling sesuai, kerana ia sangat fleksibel dan bertolak ansur dengan “campur tangan pembedahan”, iaitu, ia terus berkembang secara aktif walaupun ada lubang di batangnya.

Ciri-ciri tanuki

Teknik tanuki terdiri daripada menggabungkan dua bahan berlainan pengembaraan sayur, salah satunya sudah mati, dan yang lain masih hidup. Ringkasnya, pokok muda itu dibuang ke sokongan. Ia berfungsi sebagai satu bentuk yang menarik – lebih banyak lagi konvoi dan selekoh, lebih asli dan cantik hasilnya. Dalam alur gelinciran dibuat, di mana batang hidup tertanam. Apabila pokok itu tumbuh, pengikat dikeluarkan, dan bonsai dibentuk daripadanya mengikut prinsip umum.

Dalam bahasa Jepun, tanuki bermaksud “badger” – haiwan yang jahat dan licik. Kata ini adalah apa yang tidak benar-benar, iaitu, tidak benar.

Memilih kayu api

Untuk membuat tanuki, jalang kering biasa tidak akan berfungsi, kerana bonsai mesti tumbuh di tanah yang disiram, dan kayu berputar dari kelembapan. Prosiding dari ini, snag perlu dipilih dari pokok batu yang sangat keras, sehingga cukup padat.

Bentuk masa depan tanuki secara langsung bergantung kepada bentuk kayu apung – semakin berputar itu akan menjadi, lebih cantik dan aneh akan menjadi bonsai.

Pemilihan kapasiti

Saiz periuk bergantung pada peringkat penciptaan:

  • pada peringkat pertama, sehingga juniper mengumpulkan ketinggian yang diperlukan dan ketebalan batang, periuk besar diperlukan, supaya tumbuhan mempunyai ruang yang cukup untuk tumbuh akar dan, dengan itu, bahagian tanah;
  • pada peringkat kedua, apabila anak pokok memperoleh parameter yang diperlukan, ia perlu dipindahkan ke dalam mangkuk rata, di mana bonsai biasanya ditanam.

Bagaimana untuk mengumpul tanuki?

Setelah menyediakan semua yang anda perlukan, anda boleh teruskan ke proses pemasangan:

  1. Di bahagian bawah tangki, gerudi 4 lubang untuk wayar, tutupnya dengan mesh dan selamatkannya.
  2. Potong bahagian bawah kayu hanyut dengan lurus lurus (untuk kestabilan), lubang gerudi di atasnya, dan cincin pelek cincin ke dalamnya.
  3. Buat alur yang agak mendalam di kayu api.
  4. Letakkan batang ke dalamnya, setelah merobek semua jarum pada bahagian kenalan terlebih dahulu. Akar harus tetap dekat dengan pangkalan.
  5. Betulkan laras di kayu api dengan skru.
  6. Tuangkan sedikit tanah ke bahagian bawah dan letakkan batu di atasnya. Di atas tumbuhan dengan asas dan pasangkannya dengan wayar tembaga, lulus melalui cincin dan lubang di bawah periuk.
  7. Tumpahkan tanah.

Ditanam dengan cara ini, juniper perlu disiram dan diletakkan selama 10 hari di penumbra, selepas itu dimasukkan ke dalam tempat yang terang. Dalam sebulan, anda boleh menghabiskan pembajaan pertama. Apabila batang tumbuh lebih tebal, skru secara beransur-ansur dikeluarkan, dan pembentukan bonsai lebih lanjut berlaku. Dalam 2-3 tahun, juniper akan siap untuk pemindahan ke dalam sebuah kapal yang rata.

Video mengenai cara membuat tanuki