pemprosesan anggur dengan tembaga sulfatDengan kedatangan varieti tahan musim sejuk, anggur semakin ditemui di kebun-kebun dan pinggir pinggiran pinggiran tengah. Musuh utama budaya di sini adalah patogen kulat, yang dapat ditangani dengan memproses anggur pada musim semi dengan tembaga sulfat.

Masalah utama penanam wain Rusia adalah tempoh yang tidak mencukupi tempoh panas. Pada musim bunga, pokok anggur, terbangun dari rehat musim sejuk, boleh jatuh di bawah gelombang cuaca sejuk berulang. Dalam kes ini, kedua-dua tunas pertumbuhan, dan daun, dan tunas inflorescences menderita. Separuh kedua musim panas di beberapa kawasan terbakar dengan panas pada siang hari, dan pada waktu malam ia menyegarkan dengan baik.

Sebaliknya suhu, serta permulaan hujan dan embun, menyumbang kepada pembangunan mikroflora kulat, yang telah memilih anggur sebagai salah satu mangsa utama.

Ciri-ciri aplikasi vitriol tembaga dalam viticulture

kebun anggur itu matiAnggur kultivar di kalangan penduduk musim panas dianggap sukar ditanam. Tetapi pernyataan ini boleh dikatakan, jika digunakan secara terampil cara memerangi perosak dan kulat patogenik. Vitriol tembaga untuk anggur adalah ubat yang terbukti berkesan dan berkesan untuk pencegahan dan pemusnahan parasit jamur.

Penggunaan vitriol tembaga dalam viticulture adalah berkaitan dengan:

  • dengan adanya bahan kimia:
  • dengan aktiviti antikulat yang tinggi;
  • dengan kemungkinan menggunakan ejen pencegahan dan rawatan.

Ciri-ciri berguna fungisida tak organik telah diperhatikan untuk jangka masa yang panjang, bagaimanapun, bersama-sama dengan ini, penanam anggur telah mencatat bahaya pemprosesan anggur dengan tembaga sulfat pada musim bunga. Masuk ke dalam tanah, tembaga garam sulfat dapat mengumpul, mengurangkan kesuburan tanah dan hasil ladang. Di samping itu, keasidan yang semakin meningkat menyebabkan kompaun membakar pada sayur-sayuran dan ovari, merosakkan kualiti anggur.

Hari ini, beberapa produk perlindungan tumbuhan telah dibuat berdasarkan sulfat tembaga, yang mengandungi bahan yang mengurangkan ketoksikan kimia, tetapi tidak mengurangkan sifat fungicidalnya.

Rawatan dengan tembaga sulfat adalah perluWalau bagaimanapun, sulfat tembaga tidak kehilangan kaitannya. Sekiranya anda mengikuti dos sulfat tembaga yang disyorkan apabila memproses anggur pada musim bunga, serta piawaian keselamatan, menyembur anggur semestinya memberikan kesan yang diingini dan membantu mendapatkan hasil yang banyak dari itu.

Syarat pemprosesan musim bunga anggur dengan tembaga sulfat

anggur selepas pemprosesanTembaga sulfat tanpa meneutralkan keasidan aditif digunakan pada awal musim bunga atau musim luruh, ketika tidak mungkin untuk membahayakan dedaunan hijau, bunga dan ovarium. Dalam kes ini, penyelesaian serbuk biru disediakan dengan tegas mematuhi arahan, dan penyemburan tidak diulangi untuk mengelakkan terlalu banyak agen di dalam tanah.

Kapan dan bagaimana memproses anggur dengan tembaga sulfat pada musim bunga? Masa terbaik untuk ini di kawasan selatan datang pada pertengahan bulan Mac, ketika pokok itu bangkit setelah hibernasi. Utara masa untuk pemprosesan dipilih berdasarkan cuaca dan keadaan iklim, serta dari ketika anggur dikeluarkan dari tempat perlindungan. Adalah penting bahawa bahan kimia itu mendapat tumbuhan, sementara tidak ada sayuran.

Apabila disembur, dedaunan muda bukan sahaja terbakar, tetapi juga menghalang akses ke semua bahagian mahkota.

Rawatan berulang, apabila tunas membengkak dan pada fasa awal berbunga, lebih selamat untuk tidak menjalankan vitriol tembaga yang bersih, tetapi cecair Bordeaux. Dalam kes ini, kapur perut meneutralkan kesan pembakaran garam asid. Ciri-ciri serupa mempunyai cecair Burgundy, yang terdiri daripada penyelesaian tembaga sulfat dan soda abu.

masa kerja semulaSebelum memproses anggur dengan vitriol tembaga pada musim bunga, sisa tumbuhan dikeluarkan dari bawah anggur, di mana bakteria, perosak, dan spora kulat boleh musim sejuk. Lapisan permukaan tanah berguna untuk melonggarkan dan menumpahkan larutan racun kulat dalam kepekatan selamat untuk tumbuh-tumbuhan.

Upaya yang dibuat tidak akan sia-sia. Rawatan tersebut adalah pencegahan penyakit kulat yang sangat baik, terutamanya berbahaya semasa pengisian buah. Tetapi bagaimana jika bintik-bintik coklat atau pemanasan cendawan putih muncul pada pucuk yang sudah membawa kelompok yang matang?

oidium anggurAdakah mungkin menyembur anggur dengan tembaga sulfat pada musim panas? Dalam bentuk tulen, bahan kimia ini tidak boleh digunakan, dan ia mungkin untuk merawat anggur dengan cecair Bordeaux, manakala terdapat sekurang-kurangnya 3-4 minggu untuk mengumpul berus.

Cara menanam sulfat tembaga untuk penyemburan anggur

adalah perlu untuk memerhatikan dosUntuk rawatan tanah dan grapevine gunakan larutan sulfat tembaga dalam pengiraan 50-100 gram serbuk setiap 10 liter air. Preliminarily melakukan pemangkasan kebersihan semak dan keluarkan dari mereka semua kekal tumbuhan dan semua pucuk dikeluarkan. Serbuk biru dibubarkan dalam jumlah kecil air, dan kemudian cecair biru tepu dicairkan ke kepekatan yang dikehendaki.

Untuk lekatan produk yang lebih baik untuk kayu dan tanah, 100-150 gram isi rumah yang dibancuh atau sabun cair ditambah kepada cecair.

Ia tidak disyorkan untuk menyimpan penyelesaiannya. Oleh itu, sebelum anda mencairkan vitriol tembaga untuk menyembur anggur, anda perlu memastikan bahawa rawatan itu akan memberikan kesan yang diingini. Pengairan semak dilakukan dalam cuaca kering yang tidak panas sehingga:

  • sinaran matahari tidak mencetuskan pembakaran kayu dan daun;
  • hujan tidak membasuh bahan kimia yang digunakan untuk tumbuh-tumbuhan.

Tindakan ubat itu bermula 2-4 jam selepas pengairan dan di bawah keadaan yang baik berterusan selama 1-2 minggu.

Hasil yang sangat baik dalam pemprosesan musim bunga anggur dengan sulfat tembaga dalam kombinasi dengan limau slaked. Penyelesaian sedemikian dipanggil cecair Bordeaux dan dengan popularitinya ia melampaui remedi tulen. Penyediaan racun kulat mempunyai ciri-ciri sendiri.

selepas rawatan dengan sulfat tembaga dengan kapurKuporos dan limau dibubarkan secara berasingan antara satu sama lain dalam bekas bukan makanan dan bukan logam. Campurkan penyelesaian siap, yang sentiasa diaduk, dan kemudian ditinggalkan untuk berdiri selama 3-4 jam dan ditapis. Rawatan ini dilakukan pada suhu udara 15 hingga 25 ° C.

Untuk musim bunga dan pemprosesan pra-musim sejuk anggur dan tanah di bawahnya menggunakan komposisi 3 peratus. Jika ia adalah persoalan menyemburkan tumbuhan semasa musim tumbuh, kandungan bahan aktif dalam cecair dikurangkan kepada 1%.

Video mengenai pemprosesan anggur pada musim bunga dengan vitriol tembaga akan membantu untuk mengkaji secara menyeluruh proses itu, berkenalan dengan teknologi penyelesaian pencampuran untuk memastikan penuaian yang baik dan untuk mengelakkan kesilapan yang mengganggu dalam amalan.

Pemprosesan pertama anggur dengan tembaga sulfat – video