Terdapat kawasan besar di sekitar rumah negara. Saya ingin mengenangnya – untuk mengembangkan permaidani hijau yang cantik dan padat. Tetapi ia tidak tumbuh di mana-mana tanah. Persoalannya timbul: mana rumput yang lebih baik untuk menanam tanah liat? Apa yang diperlukan untuk ini, apakah teknologi yang perlu dipatuhi?Tanah liat

Keinginan untuk tumbuh rumput yang kemas difahami. Tetapi untuk mendapatkan hasil yang berkualiti tinggi pada akhirnya, ia akan mengambil banyak usaha. Di samping itu, jenis tanah akan mempengaruhi pemilihan benih dan teknologi penanaman. Jika semua penunjuk adalah normal, maka tidak ada yang perlu dikhuatiri. Apa yang perlu dilakukan dengan tanah liat? Dalam jawapan di bawah, persoalan itu akan terungkap sepenuhnya: mana rumput yang paling ditanam di tanah liat?

Beberapa ciri

Seperti yang diketahui, kehadiran di bumi sejumlah besar loam merugikan semua jenis tumbuhan. Antara kekurangannya boleh dikenalpasti:

  • kekonduksian kelembapan yang lemah
  • pengekalan kelembapan;
  • pengudaraan yang lemah.

Inilah yang menyebabkan kematian tumbuhan atau biji mereka. Namun pakar mengatakan bahawa ia cukup untuk menghabiskan beberapa hari dan anda boleh mula menanam rumput rumput.

Tanah harus dirawat hanya apabila ia benar-benar kering, yaitu pada awal musim panas.

Arahan langkah demi langkah

Untuk melakukan segala sesuatu dengan betul dan tidak ada tempat untuk membuat kesilapan, sudah cukup untuk mengikuti algoritma tindakan yang mudah:

  1. Meratakan tapak. Pembuangan serpihan, batu, ranting dan rumpai.
  2. Memunggah tapak. Kedalamannya kira-kira 15 cm. Pada tahap yang sama, pengenalan kapur disyorkan, yang menstabilkan reaksi asid lemah.
  3. Pertubuhan longkang. Untuk air dengan cepat meninggalkan rumput, anda harus membuat cerun dari pusat ke tepi.
  4. Pengenalan baja. Terdapat praktikal tiada sekatan, kerana kedua-dua mineral dan spesies organik sesuai. Walau bagaimanapun, adalah perlu untuk berhenti di yang terakhir, kerana ia akan memberikan kebolehpercayaan yang lebih tinggi dan kebolehtelapan udara.
  5. Menyemai. Untuk mengelakkan sebarang kesulitan dengan proses ini, tukang kebun yang berpengalaman mengesyorkan membahagikan wilayah tersebut menjadi kuasa dua 1 x 1 m2. Selepas penanaman selesai, benih diserang dengan roller, yang memastikan cengkaman yang lebih besar dari benih dan bumi.
  6. Penyiraman. Semasa 2 minggu pertama, perlu menahan kelembapan, supaya rumput rumput tumbuh lebih cepat. Gunakan muncung untuk hujan halus.

Jika herbisida digunakan untuk mengawal rumpai, maka selepas pemprosesan, sekurang-kurangnya 14 hari mesti lewat sebelum biji rumput hilang.

Dalam sebarang proses, usaha diperlukan. Oleh itu, jika anda ingin mendapatkan oasis hijau yang indah di wilayah anda, maka anda perlu melakukan sedikit usaha.

Video – cara menanam rumput