menangis willow di liarWillow willful adalah pokok besar yang sering dijumpai berhampiran sungai dan badan air dalam iklim yang sederhana. Berdasarkan hakikat bahawa kilang itu terasa hebat di alam liar dan mentolerir haba dan fros, ia tidak akan sukar untuk mengurusnya di rumah. Willow kelihatan hebat di taman, kawasan rekreasi atau bahkan di halaman rumah.

Pokok ini boleh tumbuh sehingga 25 meter dan hidup selama 100 tahun.

Apakah spesies willow?

willow di kawasan taman berhampiran kolamRumpai willow dalam reka bentuk landskap adalah satu keputusan yang luar biasa. Di antara spesies pohon willow, anda boleh menemui kedua-dua pokok yang penuh dengan batang yang kuat, dan pokok renek hiasan. Varieti berbeza, kerana ia disesuaikan untuk hidup dalam keadaan cuaca yang berbeza:

  1. Willow putih adalah pokok yang tingginya boleh mencapai 25 m. Kehidupan pelbagai adalah sekitar 100 tahun. Willow putih dipanggil kerana dari bahagian bawah daunnya dicat dalam warna cahaya. Kilang itu terasa baik di tepi sungai dan takungan, ia juga boleh ditanam berhampiran kolam buatan.
  2. Ranting putih juga mempunyai warna yang luar biasa, tetapi berbeza dengan bentuk mahkota. Cawangannya panjang, fleksibel, diturunkan ke tanah. Kulit pohon itu mempunyai warna kuning yang kaya.
  3. Willow Babylon juga mempunyai mahkota yang menangis. Ketinggiannya dapat mencapai 15 m dan lebih, jangka hayatnya adalah sekitar 100 tahun. Daunnya ringan, tetapi tanpa warna keperakan. Pokoknya tumbuh dengan pesat dan mencapai puncaknya. Keadaan yang paling selesa untuk hidupnya adalah perairan takungan yang terang.
  4. Willow kerdil kurus adalah semak belukar yang tidak melebihi 2 meter. Daunnya berbeza dari yang tumbuh pada willow weeping yang biasa – bulat dan ditutup dengan bulu cahaya. Tumbuhan ini boleh membentuk mahkota bentuk luar biasa, kerana pucuk kuat dan membesar. Buah belukar itu mudah bertolak ansur dengan fros musim sejuk, lebih suka tumbuh di tanah lembap.
  5. Kambing willow – sejenis pokok, yang sering ditanam di kawasan taman dan rekreasi. Pucuk diarahkan ke bawah, dan daun kecil bentuk bulat tumbuh pada mereka. Pembungaan berlaku pada musim bunga, sepanjang tempoh ini pokok itu menyebar aroma madu manis.

Terdapat jenis pokok lain seperti willow yang menangis. Mereka boleh sama sekali berbeza dengan penampilan, tetapi semuanya tergolong dalam keluarga willow. Ini bukan sahaja pokok besar dengan cawangan jatuh ke tanah, tetapi juga pokok renek kecil dengan bentuk daun yang tidak biasa. Dengan penjagaan dan penyiraman yang betul, willow berkembang dengan pesat, dan dengan memotongnya adalah mungkin untuk membentuk mahkota bentuk yang diinginkan di atasnya.

Kaedah penanaman dan penjagaan

willow putih yang menakjubkanIa tidak sukar untuk menjaga wasiat hiasan hiasan. Satu-satunya perkara yang patut diberi perhatian ialah komposisi tanah dan kandungan lembapannya. Dalam keadaan semulajadi, pokok itu tumbuh di atas tanah berpasir atau tanah liat dan sentiasa menerima jumlah air yang diperlukan dari takungan tersebut. Sekiranya anda menanam seekar willow dari sumber kelembapan semula jadi (kolam atau sungai), ia perlu disiram terus-menerus. Dalam musim panas yang kering, ia akan berguna untuk menaburkan daun.

Kilang itu tidak memerlukan pembajaan tambahan. Ia sempurna menyesuaikan diri dengan perubahan suhu dan bertoleransi kedua-dua haba dan fros. Walau bagaimanapun, anda secara berkala boleh menyuburkan tanah dengan baja organik – humus atau kompos.

Yang paling selesa adalah willow tirus yang tumbuh di tanah secara tetap lembab. Ia akan berkembang lebih cepat jika jadual air bawah tanah tinggi.

Pengeluaran semula willow

menangis willow kambingDalam keadaan semulajadi, pokok itu didarab dengan biji, di rumah, keratan atau benih digunakan. Keratan dituai pada musim bunga atau musim luruh, mereka sesuai untuk bahagian tengah cawangan muda, yang tidak lebih dari 2 tahun. Kemudian mereka perlu bersedia untuk menanam:

  • Panjang optimum dari keratan adalah dari 20 hingga 30 cm;
  • ditanam di dalam tanah di rumah hijau atau mana-mana bilik panas yang lain;
  • sehingga anak benih kuat dan siap untuk transplantasi, mereka sering disiram, disenyawakan dan dilonggarkan di sekitar tanah;
  • pokok-pokok muda tidak ditanam di jalan pada tahun pertama, mereka mesti menghabiskan musim sejuk pertama di musim panas.

Menanam willow di tanah terbuka dihasilkan pada musim bunga, apabila salji benar-benar cair. Pada masa ini, pokok muda perlu sepenuhnya membentuk sistem akar. Anda juga boleh menggugurkannya pada musim gugur, apabila jus sudah habis. Dalam kes ini, tanah perlu ditutup dengan daun atau jerami, dan pokok itu sendiri dengan lapnik.

cawangan dan daun willow yang menangisDi bumi adalah perlu untuk menggali lubang cetek (sehingga 60 cm dalam). Semasa penanaman, pokok itu perlu disenyawakan, supaya ia cepat berakar. Ketiga lubang bawah dipenuhi dengan campuran tanah, gambut dan humus, dan jumlah yang tinggal dipenuhi dengan bumi. Tanah ini direkodkan kepada anak benih sedemikian rupa sehingga ia membentuk gundukan di mana akan ada rehat untuk pengairan. Selepas penanaman, 2 balang air dicurahkan di bawah tumbuhan. Kerdil yang menangis tidak kurang tahan terhadap perubahan keadaan cuaca daripada pokok penuh.

Jika anak benih tinggi dan tidak stabil, ia memerlukan sokongan tambahan. Di sebelahnya meletakkan pasak, dan pokok muda longgar dengan tali.

Penanaman pada batang

willow pada batangRotan willow pada batang akan menjadi hiasan taman mana pun. Pokok dicat dipanggil pokok, di mana mahkota hiasan, tersendiri atau dicantumkan, berlepas dari batang lurus tanpa cabang (sebenarnya batang). Untuk tujuan ini, pelbagai seperti willow kambing sesuai. Ia boleh dicantumkan pada batang, tetapi ada cara lain untuk membesar semula jadi:

  • selepas pendaratan memilih pelarian yang kuat dan berkuasa dan mengatasinya dengan kuat;
  • Apabila batang tumbuh, batangnya dibalut lebih tinggi, supaya ia tumbuh tegak dan tidak cawangan;
  • pucuk sisi di musim panas perlu dipendekkan oleh ketiga, supaya nutrien memasuki batang utama, dan ia menjadi lebih kuat;
  • pada musim luruh, selebihnya bahagian pucuk dikeluarkan sepenuhnya, meninggalkan rami panjang 0.5 cm.

Apabila batang mencapai ketinggian yang dikehendaki, sokongan akan dikeluarkan. Langkah seterusnya adalah untuk membentuk mahkota tebal seragam yang akan jatuh ke bawah. Untuk melakukan ini, ia mencukupi untuk memangkasnya supaya semua cawangan tumbuh semula. Hujung mereka dipetik, dan pucuk mula memberi cawangan baru.

willow oleh kolam di pondokDalam gambar, willow menangis, ditanam di batang, kelihatan aslinya. Sebagai kakitangan, anda boleh menggunakan pokok-pokok lain jenis tegak, dan willow kraft kambing sebagai mahkota hiasan. Untuk bermula, perlu menanam batangnya, supaya pada masa vaksinasi itu dapat bertambah kuat dan menjadi akar. Prosedur yang terbaik dilakukan pada musim bunga lewat atau awal musim panas. Apabila dia bersedia untuk divaksinasi, celah dibuat pada puncaknya, di mana willow willow akan ditanam. Mereka biasanya bergaul dengan baik, jika divaksinasi pada musim bunga. Akibatnya, pokok itu tumbuh dengan lancar dan tinggi dari bawah, dan di atasnya adalah mahkota yang menangis.

Sebelum anda menanam pokok baru di taman anda, anda harus membaca deskripsi willow yang menangis dan memastikan bahawa keadaan cuaca sesuai untuknya. Jangan menanamnya di tapak di mana jadual air bawah tanah rendah, kerana ia perlu menghasilkan air harian. Jika boleh, pilih tempat berhampiran badan air semula jadi atau buatan. Menanam pokok-pokok muda tidak sukar walaupun untuk tukang kebun pemula, tetapi penyediaan keratan boleh berpanjangan. Penyelesaian terbaik ialah membeli anak benih muda yang bersedia untuk menanam pada usia 1 atau 2 tahun, yang sudah mempunyai sistem akar. Dengan berhati-hati dan keadaan yang sesuai, pokok ini akan hidup selama sekurang-kurangnya 100 tahun.

Willow menangis dalam reka bentuk landskap – video