Pandangan asma asparagus hiasan-daunAsparagus atau asparagus adalah genus yang banyak dalam keluarga nama Asparagaceae yang sama. Menurut anggaran baru-baru ini, ahli botani menemui dan menggambarkan kira-kira tiga ratus spesis tumbuhan genus ini, dan di antara mereka ada jenis yang boleh dimakan, perubatan, dan hiasan. Kebanyakan spesies asparagus adalah tumbuh-tumbuhan lama yang kelihatan seperti semak-semak dan semisrubs, liyanas dan ampel budaya.

Asparagus dikenali secara luas di dunia asparagus biasa atau farmasi, yang ditanam sebagai budaya sayur-sayuran yang matang. Tetapi jenis yang lebih banyak telah ditanam kerana dedaunan terbuka yang luar biasa. Hari ini, spesies asparagus hiasan dan runcing mencari permohonan di lanskap dalaman dan taman di sekitar planet ini.

Di rumah, asparagus memperlihatkan diri mereka menjadi tidak peduli terhadap penjagaan dan habitat, tumbuh-tumbuhan yang tumbuh dan berkembang di pangsapuri. Spesies tertutup yang paling popular adalah beberapa.

Asparagus asparagus (A. Asparagoides)

Asparagus asparagus (A. Asparagoides)Asparagus sparzhevidny pertama kali diperihalkan dan dikelaskan mengikut C. Linnaeus pada tahun 1753, tetapi tergolong dalam budaya genus asparagus hanya bermula pada tahun 1909. Malah, penduduk asal di Afrika, selatan dan timur tidak terlalu seperti saudara-saudara mereka lebih terkenal.

Asparagus Elegant asparagus mewakili penyebaran berumput dengan batang hingga tiga meter panjang. Phyllocladia, kadang-kadang dipanggil daun, tetapi sebenarnya mereka adalah pokok tumbuhan yang menonjol berbentuk pisau lancip, licin, berkilat. Lebar “lembaran” ini ialah 2 cm, panjangnya dua kali lebih besar.

Bunga asparagus asparagusPada spesimen liar, bunga, seperti dalam gambar asparagus, muncul dari bulan Julai hingga September. Mereka adalah kecil, dengan aroma yang ketara. Selepas pendebungaan di tempat mereka, beri hijau pertama, dan kemudian beri merah merah.

Asparagus jenis ini tidak boleh dipanggil musim sejuk. Tetapi sebagai houseplant dekoratif dia popular.

Buah asparagus asparagusAntara tukang kebun boleh mendengar satu lagi tumbuhan nama – medioloydes asparagus, dan tanah air budaya, dan juga di Australia dan New Zealand, yang telah menjadi rumahnya kedua, perkahwinan, atau anggur yang dipanggil vualevoj. Alasannya adalah bahawa tumbuhan yang bertumbuh menghasilkan kanopi terbuka yang mengingatkan pada kerudung pengantin.

Walaupun populariti di Australia, spesies asparagus yang menjalar ini diiktiraf secara rasmi sebagai rumpai yang menimbulkan bahaya yang serius terhadap tanah pertanian.

Asparagus gustoflyvkovy (A. densiflorus)

Asparagus gustoflyvkovy (A. densiflorus)Ia adalah amat jenis biasa dan kegemaran penanam bunga asparagus, yang adalah saka, tumbuhan malar hijau, yang, bergantung kepada jenis dan spesies boleh berfungsi sebagai penutup bumi atau tumbuh-tumbuhan periuk. Tumbuhan mudah bertolak ansur dengan cahaya matahari yang terang dan, sebagai orang asli Afrika Selatan, mempunyai duri kecil.

Spesies asparagus densiflorus tumbuh di kawasan pantai dan di wilayah KwaZulu-Natal di selatan Afrika. Kilang ini tahan kepada kemarau, tidak semestinya kepada komposisi tanah, tetapi ia tumbuh lebih mudah dan mekar di dalam tanah lembap organik.

Spesies tumbuhan berbeza-beza bergantung kepada pelbagai dan subspesies. Di kebanyakan tumbuh-tumbuhan, batang mencapai panjang meter dan boleh menjadi tegak atau meleleh, seperti dalam asparagus Sprenger cruciferous. Ini adalah jenis yang paling popular yang berkaitan dengan spesies densiflorus.

Bunga asparagus suka-bunga kecil, merah jambu putih atau pucat. Ini adalah salah satu spesis asparagus yang paling wangi, dan aroma manis yang berasal dari tumbuhan dibawa jauh ke kawasan kejiranan. Pembungaan tidak teratur dan berlangsung selama dua minggu dan jatuh pada musim panas di Afrika Selatan.

Asparagus berry merah terang yang berkesanDi tempat bunga selepas pendebungaan, berry merah terang yang hebat muncul, seperti dalam gambar asparagus, yang mengandungi dalam bentuk masak satu biji hitam.

Spranger asparagus cruciferousAsparagus gustopvetrovy Sprenger dalam bentuk liar dan apabila ditanam di taman adalah tumbuhan penutup tanah. Dalam budaya periuk, pucuk muda pertama memegang bentuk menegak, kemudian, mencapai panjang kira-kira satu meter, meleleh. Kilang itu tumbuh dengan baik di bawah sinar matahari, apabila ia berada di tempat teduh, batangnya terbentang, dan sayur-sayuran menjadi lebih putih daripada jarang.

Asparagus Phyllocladia spesies ini tidak melebihi 2-2.5 cm panjang, dan lebarnya hanya 1-2 mm. Batangnya dikumpulkan bersama. Pada musim bunga, bunga putih atau merah jambu muncul di asparagus. Merapikan selepas beri ini dengan garis pusat sehingga 5 mm dicat dengan nada oren atau merah dan mengandungi biji hitam. Sistem akarnya sangat bercabang dan terdiri daripada akar nipis dan ubi bulbous, yang mana tumbuhan dapat disebarkan.

Asparagus daripada genus densiflorus MeyersiiIni, seperti yang ditunjukkan dalam asparagus foto, kelihatan lebih baik apabila ditanam di bawah naungan atau penumbra. Asparagus densiflorus Meyersii jenis jenis dikenali dengan nama yang berbeza, tetapi kebanyakan tumbuhan yang dipanggil pakis Buntut rubah, asparagus fern atau asparagus Meyers.

Ketinggian wakil asparagus ini mencapai 60 cm, sementara belukar itu terdiri dari batang lembut yang panjang yang berasal dari pusat yang sama. Semenanjung itu mengekalkan ketumpatannya untuk masa yang lama dan sangat hiasan dan dihargai oleh para penjual bunga. Pucuk Gustoopushennye ditutup dengan jarum lembut nipis warna hijau muda, yang memberikan tangkai rupa kucing atau ekor rubah. Bunga kecil, putih. Buah-buahan berwarna merah terang beri merah.

Di hutan liar, asparagus Meyers boleh ditemui di selatan Afrika dan di Mozambique.

Asparagus spesies densiflorus pelbagai CwebeAsparagus spesies Cwebe densiflorus jenis – saudara dengan tumbuh-tumbuhan yang dinyatakan, tetapi tidak seperti asparagus gustotsvetkovogo lebih baik Sprenger memegang bentuk menegak, dan pucuk muda mempunyai warna yang unik, ungu atau coklat.

Ini adalah satu-satunya varietas yang dikontraindikasikan di bawah sinar matahari, dan hiasannya yang terbaik diungkap dalam warna cahaya.

Asparagus sabit (A. Falcatus)

Asparagus sabit (A. Falcatus)Tumbuhan asalnya dari Mozambique dan Afrika Selatan adalah salah satu spesies asparagus terbesar di planet ini. Di rumah, di Afrika Selatan, penanaman sabit asparagus direka untuk melindungi sempadan tanah. Dan peranan tumbuhan ini tidak menghairankan, kerana jenis asparagus ini membentuk pucuk yang panjang sehingga ketinggian 7 meter. Apabila sokongan dipasang, pucuk muda yang masih berumput melingkar di sekelilingnya dan akhirnya menjadi lindung nilai yang padat, diikat dengan duri.

Daun asparagus bulan sabit, seperti dalam foto, berwarna hijau tua, nipis, melengkung. Bunga tumbuhan, membentuk pembungaan racemose, menggabungkan bunga 5-7 aromatik pewarna putih. Pematangan beri menarik banyak burung, memburu tersembunyi di bawah kulit merah biji hitam.

Daun asparagus sabit adalah hijau gelap, kurus, melengkungAsparagus jenis ini dicirikan oleh kadar pertumbuhan yang tinggi dan boleh ditanam di kedua-dua teduh dan di bawah cahaya matahari. Tumbuhan ini baik untuk menyiram, berbilang dan biji, dan pembahagian semak dewasa.

Asparagus racemous (A. racemosus)

Asparagus racemous (A. racemosus)Asparagus racemous atau racemosus adalah penduduk asli Nepal, India dan Sri Lanka. Di sini tumbuhan ini dikenali sebagai satavar atau shatavari.

Tumbuhan ini mencapai ketinggian 1-2 meter dan dalam keadaan semula jadi lebih suka mengakar di tanah dengan sejumlah besar batu-batu berbatu, kerikil dan kemasukan yang besar. Dalam botani, bentuk asparagus digambarkan pada 1799 dan sejak itu tidak kehilangan popularitinya, dan juga mendapati peminat baru bukan sahaja sebagai tumbuhan hiasan, tetapi juga sebagai penyembuh hijau.

Bunga asparagus putih dikumpulkan dalam berus dan mempunyai aroma yang terangAsparagus kulat dalam teks Ayurveda disyorkan sebagai cara mencegah dan merawat ulser peptik dan dispepsia. Kajian moden mendapati digambarkan dalam keupayaan photo asparagus untuk membuang toksin dan untuk menyokong sistem imun, yang menyungguhkan nama popular «shatawari» atau «penyembuh ratus penyakit.”

Kemunculan semak sangat hiasan. Tumbuhan ini adalah sehingga dua meter tinggi dengan memanjat atau melepaskan pucuk dengan cladodies clawed berkumpul dalam berkas. Nama rasmi asparagus terima terima kasih kepada bunga merah jambu atau putih yang dikumpulkan dalam berus dengan aroma yang terang.

Asparagus pinnate (A. Setaceus)

Asparagus pinnate (A. Setaceus)Asparagus pinnate adalah spesies asli untuk Afrika Selatan, tetapi tumbuhan itu begitu bersahaja sehingga ia mudah disesuaikan ke bahagian lain di dunia. Nama asparagus ini berasal dari bahasa Latin Saeta, yang bermaksud “rambut” atau “bulu”. Oleh itu, spesis kadang-kadang dipanggil asparagus terbaik atau bristly. Satu lagi versi nama, A. plumosus atau pinnate, yang diperolehi oleh tumbuhan seawal tahun 1875, dianggap usang.

Kilang itu mewakili pokok renek yang memanjat dengan batang yang cawangan dan kuat, yang berpunca dari pusat pertumbuhan biasa. Kawasan batang yang dipanggil daun benar-benar menjadi tipis dari semua spesies yang dikaji. Bundle mengandungi 3-12 phyllocladia, panjangnya sehingga 15 mm dan diameternya adalah sehingga 0.5 mm.

Pembungaan asparagus pinatPembungaan asparagus yang digambarkan dalam foto adalah rupa banyak bunga putih kecil. Buah-buahan, tidak seperti spesies asparagus lain yang dijelaskan, tidak merah, tetapi berwarna biru-hitam, yang mengandungi 1 hingga 3 biji.

Video mengenai asparagus