Salah satu jenis aspleniumKeluarga luas Konstentsov termasuk banyak spesis paku dengan nama umum – asplenium. Berkembang di kedua-dua tali pinggang tropika dan iklim sederhana di Eropah dan Asia, tumbuh-tumbuhan ini boleh menyebabkan kehidupan terestrial dan batu. Terdapat epifit di kalangan asplenium.

Sebagai tumbuhan dalaman dan dekoratif dalaman, bukan asplenium yang terbesar tetapi paling menarik dan luar biasa ditanam. Dalam kes ini, pertumbuhan yang baik pakis dan keindahannya bergantung kepada penjagaan dan keadaan di mana tumbuhan berada.

Secara semula jadi, paku-paku lebih suka menetap di tempat-tempat di mana mereka dijamin perlindungan dari sinaran matahari, terdapat sedikit substratum dan lembapan. Ia seolah-olah dengan syarat-syarat seperti sederhana di apartmen tumbuhan ini mestilah benar-benar selesa. Tetapi kadang-kadang para penjual bunga menghadapi sejumlah masalah yang serius.

Asplenium daun kuning dan matiDalam daun asplenium kuning dan mati, pakis tidak lagi tumbuh atau bintik coklat muncul di vayasnya. Apakah punca kemerosotan bunga, dan bagaimana merawat asplenium?

Kebanyakan penyakit paku dikaitkan dengan pelanggaran terhadap keadaan penahanan mereka atau penjagaan yang tidak teratur.

Asplenium tidak lagi berkembang: sebab dan cara untuk menyelesaikan masalah

Indah asplenium di rumahJadi, bagaimanakah anda menggembirakan tumbuh-tumbuhan? Selalunya di windowsills anda boleh menemui beberapa jenis asplenium. Antara bentuk roset besar dengan dedaunan keseluruhan atau lemah dibahagikan adalah:

  • asplenium nidus, dalam spesies liar yang terdapat di zon tropika planet;
  • asplenium kuno, juga hidup di bawah kanopi hutan tebal padat di kawasan tropika;
  • scapeloprene asplenium, yang merupakan spesies hutan Eropah dan Amerika.

Paksa dari keluarga ini dengan dedaun berbulu dan hampir filiform mewakili:

  • asplenium bulbous;
  • aspleusia viviparous.

Asplenium terasa hebat di kediamanPeminat florikultur dalaman tumbuh jenis paku lain, tetapi mereka semua sangat sensitif terhadap keadaan pencahayaan, suhu dan kelembapan. Apabila merawat aspleniumom, dalam foto itu, mengambil kira bahawa tumbuh-tumbuhan itu adalah penyayang naungan dan tidak bertolak ansur dengan cahaya yang terlalu terang. Tindak balas pertama pakis pada kelebihan matahari adalah menebal daun, dan kemudian kepada kesan cahaya matahari yang tidak diinginkan tumbuhan itu merespon dengan bintik-bintik coklat di vayas, pudar dan kematiannya secara beransur-ansur.

Related  Kami berkenalan dengan jenis gentian halus dan sifatnya

Sama sensitif terhadap kapal terbang dan udara kering, terutamanya ketara pada musim sejuk, apabila premis dipanaskan, serta pada musim panas yang panas. Udara kering mengakibatkan asplenium berhenti tumbuh, daun-daun tua mula layu, dan yang baru tidak muncul sama sekali.

Sekiranya ahli florikultur menghadapi situasi sedemikian, perlu mengambil semua langkah untuk melembapkan udara.

Lembaran asplenium muda ditutup dengan bintik-bintikDan di sini bantuan yang baik dalam menjaga aspleniumom akan:

  • Pengairan bahagian bawah tanah pakis dengan air suam;
  • penggunaan pelembap isi rumah;
  • pemasangan periuk dengan aspleniumom dalam palet dengan kerikil lembap atau tanah liat yang lebih baik.

Dengan permulaan pengeringan tip daun rawatan asplenium adalah untuk meningkatkan kelembapan udara kepada 60-65% dan menyesuaikan rejim pengairan. Ia tidak lama lagi akan dilihat bahawa pertumbuhan pakis telah diteruskan, dan nekrosis tidak menangkap tisu baru vai.

Di dalam bilik dengan kelembapan yang rendah, kilang akan menjadi selesa hanya jika suhu tidak naik melebihi 22 ° C.

Pada musim panas, untuk pakis toleran teduh, anda perlu memilih tempat di mana suhu harian purata berada dalam 18-21 ° C, pada musim sejuk udara boleh menjadi 3-5 darjah lebih sejuk.

Dengan kejatuhan suhu yang tajam, daun mula kering dan hilangPada masa yang sama, pada bila-bila masa sepanjang tahun, adalah mustahil untuk mengakui bahawa paku pakai sejuk. Untuk daun tropika dan pinat, suhu kritikal ialah 10-12 ° C. Meresap ke anabiosis, asplenium terhenti berkembang, sebabnya adalah bahawa dalam udara sejuk ini akar tumbuhan berhenti menyerap kelembapan. Dan dengan tinggal lama di rawa-rawa tanah kering basah pakis tidak dapat dielakkan. Ia tidak baik dan semburan dedaunan pada suhu rendah.

Kesilapan dalam penjagaan, penyiraman dan pembungkusan asplenium

Penjagaan tidak betul boleh menyebabkan kematian tumbuhanOleh itu, sebagai tambahan untuk mengekalkan suhu udara yang selesa dan kelembapannya, pakis pakai keperluan biasa, tetapi bukan penyiraman berlebihan.

Udara kering, pelanggaran rejim suhu dan penyiraman buta huruf bukan satu-satunya sebab mengapa daun menjadi pucat atau coklat pada asplenium.

Related  Apa yang anda perlu tahu tentang pemindahan, pembiakan dan pemangkasan

Seringkali bintik-bintik pada pakis vayas adalah tanda penggunaan yang tidak betul dalam pemupukan, serta serangan serangga yang menyebabkan kelemahan, dan kadang-kadang kematian paku.

Adalah mustahil untuk membenarkan substrat menjadi kering, tetapi kelembapan tanah yang lebih tinggi tidak kurang berbahaya. Pengairan digabungkan dengan pakaian atas, yang pada musim panas dijalankan 10-14 hari kemudian.

Meninggalkan paku tanpa menyiram, risiko penjual bunga itu, kerana kekurangan kelembapan, daun asplenium akan berubah menjadi kuning dan mati. Dalam kes ini, jangan teragak-agak, kerana walaupun dengan kehilangan penuh bahagian atas tanah, masih ada rhizome yang boleh digunakan. Jika tiba masanya untuk mengambil langkah-langkah untuk melancarkan asplenium, pakis masih boleh diselamatkan.

Soket tumbuhan yang berpenyakit harus dibersihkan dengan sempurna dari kerosakanKeluarkan semua daun kuning atau daun kering dari roset, bawa rimpang ke tanah segar dan perlahan-lahan air dan taburkan pakis. Dasar tidur tidur yang masih hidup di dalam daun dalam 10-15 hari, seperti yang dibuktikan oleh rupa coklat pertama, dan kemudian buah pinggang hijau di tengah-tengah roset.

Sebagai substrat untuk asplenium adalah mungkin untuk mengambil:

  • tanah siap paku, selepas menambah sedikit vermikulit dan arang tanah,
  • tanah untuk orkid dan epifit, bercampur dengan sedikit tanah nutrien dan vermikulit;
  • campuran buatan tanah gambut, tanah daun dan humus dengan penambahan potongan arang, perlite dan sphagnum cincang.

Bahagian kilang dewasaSemasa pemindahan, adalah perlu untuk memeriksa dengan teliti akar asplenium, dan jika didapati kering atau busuk, pastikan untuk dikeluarkan. Rimpang yang sihat berkilat, padat, ditutup dengan skala. Petunjuk penyakit ini boleh dianggap sebagai penyembuhan tisu rimpang dan pencairannya.

Untuk memastikan bahawa tapak pemotongan tidak busuk, mereka dirawat dengan kayu manis tanah, yang mempunyai sifat bakterisida ringan atau serbuk dari arang.

Penyakit asplenium dan perosak dalam gambar dan penerangan

Asplenium jarang sakit dan rosak oleh perosakPakai di rumah jarang mengalami sebarang penyakit, tetapi mengabaikan rawatan yang diperlukan untuk penyusupan yang ditunjukkan dalam foto, seseorang dapat menemui jangkitan bakteria dan kulat.

Related  Manfaat dan membahayakan jus bit

Penyakit asplenium yang paling biasa adalah akar dan reput batang, yang mungkin berlaku apabila peraturan pengairan dilanggar, dan juga bakteriosis daun, akibatnya vayis kehilangan juikin dan kekuatannya, dan kemudian mati dengan cepat.

Penyakit asplenium dikaitkan dengan penyebaran kulat berbahaya jenis Phyllosticta akibat pelanggaran peraturan penjagaanPelanggaran penjagaan tumbuhan memimpin, seperti dalam foto, untuk penyakit asplenium yang berkaitan dengan penyebaran kulat berbahaya Phyllosticta spesies.

Secara luaran, penyakit ini menampakkan diri dalam bentuk bujur atau tidak berbentuk, dengan cepat berkembang bintik-bintik pada plat daun. Pertama, tisu daun memperoleh warna kuning, maka menjadi coklat dan mati, meninggalkan lubang pada plat daun. Jadi penyakit itu kelihatan seperti sarang asplenium, di atas mahkota pinnate spesies lain, daun menjadi kuning dan mati, dengan cepat membawa kepada kehilangan tumbuhan yang lengkap. Dalam kes ini, anda boleh mengenali penyakit itu dengan patch gelap di belakang daun yang terjejas dan kemusnahan tisu yang dahsyat.

Dari jangkitan kulat boleh menyingkirkan:

  • memotong semua bahagian tumbuhan yang terjejas;
  • beberapa kali telah merawat mahkota dan tanah dengan racun kulat.

Selepas menanggalkan daun berpenyakit dan memulihkan penjagaan, tumbuhan itu pulihSebagai langkah pencegahan untuk penyakit sedemikian, semua daun kering mesti dikeluarkan dan penyiraman dan penjagaan asplenium perlu diwujudkan, seperti dalam foto.

Dari tanah, nematoda daunSekiranya daun pucat, bermula dengan selaput tengah, dan layu, walaupun dengan penjagaan yang betul, seekor paku penyayang itu patut mempertimbangkan kekalahan nematoda daun peliharaan, masuk ke dalam tumbuhan dari tanah. Malangnya, asplenium seperti itu tidak dapat dibantu, jadi lebih baik untuk meninggalkan pakis, tetapi tanah dan periuk harus dikukus dengan berhati-hati.

Tumbuhan ini lebih baik untuk dibuangBaki serangga, dalam gambar, asplenium, seperti penyakit, boleh dikalahkan. Di antara serangga yang menyerang paku, seseorang boleh menamai kudung, seekor pisang dan aphid pakis.

Perosak bungaSekiranya tumbuhan sentiasa disimpan dalam tanah lembap, ia mungkin untuk mengelakkan penampilan nyamuk kulat dan thrips. Rawatan asplenium dari perosak tersebut semestinya merangkumi rawatan racun serangga, penghapusan sebab yang memungkinkan untuk melemahkan loji dan memastikan penjagaan.

Video mengenai scolopendrovom asplenium